מודל אפר"ת ואכילה רגשית

כמה פעמים קרה לך שכעסת, נפגעת, נעלבת, נבהלת או נכנסת לדיכאון כתוצאה מאירוע מסוים וכדי להתמודד עם מה שקרה לך הלכת לאכול?
האם קרה לך שהשתמשת באוכל כדי להתנחם על משהו רע שקרה לך? האם הרגשת פעם שהאוכל הוא פינוק שמאפשר לך בריחה מתוקה מהמציאות המרה?
לרוב האנשים שסובלים מאכילה רגשית זה קורה לעתים קרובות.
מודל אפר"ת הוא מודל שמסייע להתמודד עם סיטואציות לא נעימות בחיים.
המשמעות של ראשי התיבות אפר"ת היא: אירוע - פרשנות- רגש - תגובה
האירוע הוא מה שקרה לנו. לא תמיד יש לנו שליטה על מה שקרה.
הפרשנות היא כיצד אנחנו מסבירים לעצמנו את מה שקרה. אפשר להגיד שזה "הסרט" שנכנסנו אליו.
הרגש הוא מה שאנחנו מרגישים כתוצאה מהפרשנות שנתנו לאירוע והתגובה היא הפעולה שאנחנו נוקטים כתוצאה מהרגש שהתעורר בנו כתוצאה מהפרשנות שנתנו לאירוע.
דוגמא:
האירוע: יצאתי עם מישהו לדייט שהיה בעיני מאד מוצלח. הבחור מצא חן בעיני והבטיח שיתקשר למחרת.
עבר יום והבחור לא התקשר. עברו יומיים ועדיין לא קיבלתי ממנו אות חיים. עבר שבוע ועדיין הוא לא יצר שום קשר.
הפרשנות: הוא לא מעוניין בי כי אני שמנה, מכוערת, לא מעניינת, לא שווה.
הרגש- אני מדוכאת, מרגישה דחויה, נעלבת, תמיד לא רוצים אותי, למה אני לא מצליחה למצוא אהבה?
תגובה- הולכת לפריזר, מוציאה גלידה ואוכלת את כולה מול הטלויזיה. הגלידה נגמרת מהר אז אני מחסלת גם שקית עוגיות ששמרתי לאורחים. 
במקרה הזה, התגובה רק הזיקה לי עוד יותר. אני בטח אתייסר בגלל הגלידה והעוגיות שאכלתי. אני ארגיש שאני משמינה, שאני חסרת כוח רצון ובסופו של דבר, ארגיש עוד יותר רע עם עצמי, מה שיגרום לי להיות פסימית ולהימנע בפעם הבאה מלצאת לדייטים נוספים.
את האירוע אי אפשר לשנות. אי אפשר לגרום לבחור להתקשר אלי בכוח. מה שכן אפשר לשנות זה את הפרשנות.
במקום לחשוב שהוא לא מעוניין בי, אפשר להרחיב את האפשרויות. אולי הוא לא מעוניין בכלל בקשר רציני? אולי הוא איבד את הטלפון שלי? אולי הוא איבד את הטלפון שלו? אולי קרה לו משהו שמונע ממנו להתקשר?
נכון שברוב המקרים בחור שלא מתקשר הוא בחור שלא מעוניין, כי אם הוא באמת היה מעוניין, הוא היה עושה מאמצים כדי להשיג את הטלפון שלך וליצור קשר.
אז נגיד שהוא לא מעוניין. אפשר לשנות את הפרשנות שלנו לסיבה שבגללה הוא לא מעוניין. אולי אני פשוט לא הטיפוס שלו? אולי הוא מאד חסר ביטחון ולכן חושש להיכנס לקשר עם מישהי שמוצאת חן בעיניו? אולי הוא נמשך לגברים ויוצא לדייטים עם נשים רק כדי להיראות בפומבי כסטרייט?
כשאנחנו מרחיבים את טווח האפשרויות של הפרשנות שלנו לאירוע, אנחנו מגלים שהמצב שלנו לא גרוע ומבהיל כמו שחשבנו. 
נכון שאנחנו עדיין לא מרוצים מהאירוע שקרה, אבל בעקבות הפרשנות הנוספת, הרגש שמתעורר בנו הוא כבר לא כל כך נורא. אנחנו מתעודדים ומתמלאים באופטימיות שאולי הפעם הבאה תהיה טובה יותר.
התגובה הפעם תהיה - לא נורא, אני אשכח ממנו ואמצא מישהו אחר.
כל סיטואציה בחיים שלנו אפשר לנתח לפי מודל אפר"ת. 
נסו לנתח סיטואציות בחיים שלכם על פי מודל זה. 
בכל אירוע, רישמו את הפרשנות הראשונה שאתם נותנים לו ולאחר מכן הרחיבו וכיתבו פרשנויות נוספות.
בידקו את הרגש שלכם בעקבות הפרשנויות הנוספות. מה תהיה התגובה שלכם עכשיו?


זיכרו, התגובה שלכם היא המשפיעה ויכולה לשנות את החיים שלכם!
לקריאה נוספת על התגובה שיכולה לשנות את חיינו, קיראו על חוק ה- 90/10 של סטיבן  קובי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מסעדות ידידותיות לטבעונים