איך טבעונים מקבלים חלבון

החלבון הוא אחד מאבות המזון. הוא מיוצר מ-21 חומצות אמינו שונות, ש-9 מתוכן הגוף צריך לקבל מבחוץ, כלומר מהמזון, כי הוא אינו מייצר אותן בעצמו.
החלבון חשוב ביותר לגוף לבניית רקמות הגוף ותפקודן.
אדם בוגר זקוק לכמות של 0.8 גרם חלבון לכל קילוגרם ממשקל גופו. כלומר, אם אתם שוקלים 65 קילוגרמים, אתם צריכים 52 גרם חלבון ביום.
הטבעונים מקבלים את החלבון מן הצומח. אם התזונה שלכם מאוזנת, אין שום בעיה לקבל את כל החלבון שצריך מדי יום. אפשר לקבל חלבון מלא ואיכותי משילוב של קטניות ודגנים. לא חייבים לעשות את השילוב באותה ארוחה, אפשר לשלב אותם באותו יום. במדינות המערב אין מה לחשוש ממחסור בחלבון. אם אתם אוכלים מג'דרה או פיתה עם חומוס, אתם מסודרים. גם בעולם אוכלים בדרך כלל ביחד דגנים וקטניות: במזרח אסיה אוכלים אורז עם סויה, בדרום אמריקה שעועית עם תירס ועוד.

אם אתם מרגישים שאתם מפסידים חלבון בגלל שאתם לא אוכלים ביצים, אל תרגישו רע: בביצה אחת יש 7 גרם חלבון בלבד, אבל יש בה גם שומן וכולסטרול שקשורים לבעיות בריאות.

מקורות לחלבון מן הצומח:
כוס קטניות מבושלות (עדשים, שעועית, חומוס, מש, לוביה, פול וסויה)- 11-14 גרם חלבון
טופו גולמי 150 גרם (חצי חבילה)- 10 גרם חלבון
קמח חומוס שליש כוס- 7 גרם חלבון
חלב סויה כוס- 7 גרם חלבון
סייטן גולמי 100 גרם- 25 גרם חלבון
שבבי סויה יבשים חצי כוס- 14 גרם

הקטניות הן ידידותיהם הטובות ביותר של הטבעונים. יש בהן את הכמות הגדולה ביותר של חלבון ב-100 גרם. הן גם מהוות מקור מצוין לברזל, אבץ וסידן וגם מעניקות תחושת שובע לאורך זמן.
בירקות יש אחוז גבוה של חלבון יחסית לקלוריות, אך הם מכילים הרבה מים וסיבים ולכן יש לאכול כמויות גדולות מהם כדי להגיע לכמות חלבון משמעותית.

החסרונות של אכילת חלבון מן החי
האוכל של החברה המערבית מכיל שפע של חלבון. מצד אחד לאדם שאוכל מוצרים מן החי קל מאד לקבל את כל החלבון שהוא זקוק לו, אך מצד שני טמונה בזה סכנה. כאשר אוכלים חלבון בכמות גדולה מן הדרוש, יכולה להיווצר פגיעה בעצמות בעקבות הפרשת סידן מוגברת. עודף חלבון גורם גם לעומס על הכליות (היפרפילטרציה) שעלול לפגוע לטווח רחוק בתפקודן. בעיה נוספת בחלבון מן החי היא שביחד איתו, המזון מן החי מכיל גם אחוזי שומן גבוהים, לרוב שומן רווי, כולסטרול, רעלנים וחומרים מחמצנים שונים. המזון מן החי אינו מכיל את הסיבים התזונתיים אותם מכיל המזון מן הצומח, שמסייעים לעיכול ומגנים על הגוף מפני מחלות כמו סרטן וסוכרת. המזון מן החי גם אינו מכיל כמעט נוגדי חמצון שונים, ששומרים על כלי הדם שלנו ומונעים התפתחות של תהליכים סרטניים. אמנם יש מקורות לחלבון מן החי שנחשבים לבריאים, כמו דגים ועוף, שבהם יש יחסית מעט שומן רווי, אבל עדיין למקורות החלבון מהצומח יש יתרונות רבים יותר.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מסעדות ידידותיות לטבעונים