תזונה טבעונית בריאה- איך לאכול טבעוני ולשמור על הבריאות?

התזונה הטבעונית נשמעת לאנשים קיצונית כי היא מקצצת מהתפריט היומי שלושה מרכיבים מאד מרכזיים בתזונה הרגילה: בשר (כולל דגים), ביצים וחלב. לדעתי האישית, אין בקיצוץ הזה שום נזק, כי שלושת המרכיבים האלה הם לא הדברים הבריאים ביותר שיש, אפילו הוכח במחקרים שונים שלהיפך, יש בצריכה שלהם נזק, אבל זה לא הזמן להתווכח עכשיו. בכל מקרה, את כל המרכיבים התזונתיים החשובים אפשר למצוא במזון מן הצומח בשפע, רק צריך לדעת לאכול בצורה מאוזנת ולקבל את כל אבות המזון, המינרלים והויטמינים שחשובים לבריאות שלנו.

בגדול, התזונה הטבעונית מבוססת על חמש קבוצות מזון:

1. מזונות עתירי חלבון: קטניות (עדשים, שעועית יבשה, אפונה, חומוס, תורמוס, סויה ומוצרי סויה כמו טופו, טמפה, שבבי סויה, אדממה), סייטן (חלבון חיטה בעל מירקם בשרי).

2. דגנים: חיטה ומוצריה כמו לחם, קוסקוס, בורגול, כוסמת, קינואה, שיבולת שועל, פתיתים ועוד. יש לשים דגש על צריכת דגנים מלאים.

3. ירקות ופירות.

4. אגוזים, זרעים וממרחיהם: זרעים (זרעי פשתן, זרעי צ'יה ועוד), אגוזים (אגוזי מלך, מקדמיה, אגוזי ברזיל ועוד), טחינה, חמאת בוטנים, חמאת שקדים.

5. שמנים: שמן זית, שמן קנולה, אבוקדו, זיתים.

איך מקבלים סידן, אבץ וברזל?
מזונות עשירים במינרלים אלה הם: טחינה מלאה, קטניות מכל הסוגים, דגנים מלאים, קינואה, אגוזים וזרעים, ירקות ירוקים, סויה ומוצריה.
עוד מרכיב חשוב בתזונה הוא אומגה 3 שאותו אפשר למצוא בזרעי פשתן, צ'יה ושמן קנולה.

שני רכיבים שאי אפשר להשיג מתזונה טבעונית וחייבים לקחת אותם כתוסף תזונה הם ויטמין B12 ויוד.
את הויטמין B12 אפשר לקחת בטבליות לבליעה או מציצה שאפשר לקנות בכל בית מרקחת. את היוד אפשר להשיג באמצעות מלח מועשר ביוד אותו ניתן למצוא בדרך כלל בסופרמרקטים. רבע כפית של מלח יוד באוכל שלכם ביום תתן לכם את כמות היוד שהגוף זקוק לה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מסעדות ידידותיות לטבעונים